fallback

Политиците са най-голямата заплаха за веригите за доставки

Изглежда вероятно много от мерките, които бяха предприети, или поне се предлагат, да доведат до повече вреда, отколкото полза

22:01 | 02.02.22 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Веригите за доставки някога бяха изучавани само от истински маниаци с интерес към езотерични теми като компютъризацията на товарителниците. Или бяха зачеквани от коментатори в обширно разглеждане на марша на глобализацията на места като Световния икономически форум в Давос.

Миналата година обаче темата стана масова, тъй като десетки кораби бяха блокирани пред пристанищата на Лос Анджелис и Лонг Бийч, а автомобилната индустрия изпитваше недостиг на полупроводници, пише Алън Бийти за Financial Times.

Фактът, че тези смущения във веригата за доставки дойдоха по време на пандемията от коронавирус - и след години на търговско напрежение, особено между САЩ и Китай - насърчи вярата в уязвимостта на глобализацията към външни шокове. Изглеждаше като разрива в нашата глобална търговска система, който толкова много хора бяха предвиждали толкова дълго.

Политиците, които винаги са били подозрителни към глобализацията, надушиха възможността и се захванаха с различни планове за насърчаване на приближаването на веригите за доставки, връщането им у дома или изграждането им само с политически съюзници.

Но ако погледнем по-отблизо, причините за проблемите с веригите за доставки през 2021 г. (все още продължаващи) - и политическите уроци, които трябва да бъдат извлечени от тях - изглеждат различни. Това, което видяхме досега, далеч не е резултат от шокове в предлагането, свързани с пандемията, а много повече прилича на масивно възобновяване на търсенето, докато глобалната икономика се възстановява от ковид шока от 2020 г.

По-конкретно, има голяма промяна към закупуване на дълготрайни потребителски стоки, тъй като отложеното търсене на тези стоки след година или повече на локдауни излезе на преден план - и предизвика скока в търговията.

Какви са доказателствата? Ами, ако смущенията бяха свързани с шокове от страна на предлагането, тогава можеше да очакваме голям спад в самата търговия. Също така бихме очаквали някои правдоподобни причинно-следствени връзки, като превозът на товари или самите пристанища да бъдат блокирани поради липса на работници, предизвикана от ковид. Всъщност не видяхме много от това.

Много затруднените пристанища по западното крайбрежие на САЩ обработват рекордни количества товари. Корабните линии и производителите се оплакаха от някои проблеми - и несъмнено е имало проблеми със затварянето на фабрики в Азия поради огнища на коронавирус сред работната сила. Но като цяло пристанищата и международната търговска система не се сринаха от недостиг на персонал.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:15 | 13.09.22 г.
fallback